Technologia w marketingu

Nowe kanały marketingu 1 to 1 zmieniają jego oblicze
28 września 2016
Dlaczego Pokolenie Z zmieni świat marketingu?
21 grudnia 2016

Możliwe, że po przeczytaniu tytułu tego wpisu część z Was zaczęła się zastanawiać jakie znaczenie ma technologia w marketingu i po co w ogóle o tym pisać. Być może jest ona ważna, ale to samo można przecież powiedzieć o każdej innej dziedzinie życia, prawda? Otóż tak naprawdę cała historia marketingu została ukształtowana i ukierunkowana przez rozwój technologii, nowe wynalazki były olbrzymimi kamieniami milowymi, wyznaczały kierunki i dawały nowe możliwości. Oto najważniejsze z nich.

Prasa drukarska to pierwszy krok milowy w rozwoju marketingu. Wcześniej jedyną formą poszukiwania potencjalnych klientów był przekaz słowny, jakkolwiek efektywny ale z bardzo ograniczonym zasięgiem i skalą. Prasa umożliwiła przekazywanie treści marketingowych masowo, poprzez gazety, magazyny, a także materiały wysyłane pocztą. Uwolniło to olbrzymi potencjał marketingowy, a większość z tych mechanizmów stosowana jest do dzisiaj.

Radio i telewizja były początkiem komunikacji w czasie rzeczywistym i medium umożliwiającym markom przekazywanie konsumentom swojej historii. Dzięki otwarciu możliwości dotarcia do olbrzymiej grupy ludzi niemalże jednocześnie (w latach 40-tych w ponad 80% gospodarstw domowych w USA był odbiornik radiowy) możliwości marketerów wzrosły w istotny sposób. Telewizja dodała do tej formy przekazu obraz łącząc szeroką publikę z możliwością tworzenia spójnego przekazu w czasie rzeczywistym.
Popularyzacja Internetu rozpoczęła erą Digital Marketingu. Wyszukiwarki Internetowe oraz e-commerce przyczyniły się do zwiększonej możliwości interakcji pomiędzy konsumentami a marką. Dzięki analityce i technologii badania ruchu na stronach internetowych pojawiła się szansa na głębszą weryfikację działań reklamowych, z drugiej strony konsumenci zaczęli mieć dużo większą możliwość wyboru. Powoli rozpoczęła się era konsumenta.

Urządzenia mobilne, social media i idące za nimi możliwości interakcji były olbrzymim krokiem do przodu. Dostęp do informacji w każdym miejscu, a przede wszystkim fakt, iż konsumenci na masową skalę stali się twórcami treści i opinii, dał im jeszcze większą władzę i spowodował wzrost wymagań odnośnie marek, ich marketingu, a nawet strategii. Satysfakcja jednostkowego klienta nabrała dużo większego znaczenia, a bezpośrednia relacja stała się kluczowa.

Rozwój technologii agregujących i analizujących dane doprowadził do rozwoju już wcześniej istniejącej komunikacji bezpośredniej i spersonalizowanej, ale tym razem na masową skalę. Za pomocą zaawansowanych algorytmów agregacji danych i automatyzacji, marketerzy są dzisiaj w stanie na podstawie zachowania konsumenta w Internecie prowadzić z nim spersonalizowaną i angażującą konwersację bezpośrednią. Technologia ta stała się w pewien sposób odpowiedzią na wzrost wymagań konsumentów spowodowany popularyzacją mediów społecznościowych. Konsumenci mówią dziś markom – traktujcie mnie jakbyście mnie znali i w każdym punktu styku – na swojej stronie, w mediach społecznościowych, w wiadomościach email czy podczas rozmowy z infolinią – dostarczajcie mi treści, które chcę konsumować.

Dzisiejsza technologia marketingowa daje olbrzymie możliwości ale też stanowi dużą barierę nawet dla dużych marek. Liczba aplikacji oferujących unikalne rozwiązania rośnie z dnia na dzień, w tej chwili firm oferujących różne aplikacje marketingowe jest już ponad trzy tysiące. Wybór odpowiednich rozwiązań, odpowiednie ich wdrożenie i synchronizacja działań z nimi związanych wymaga dużego doświadczenia i ekspertyzy, która wykracza poza możliwości większości marketerów. Coraz częściej sięgają oni po pomoc agencji, które wdrażają kompleksowo niezbędne rozwiązania technologiczne i dbają o ich ciągłą aktualizację.

Poniżej opisuję krótko kilka technologii, na które warto zwrócić uwagę i znaleźć dla nich miejsce w marketingu swojej marki, niezależnie od jej rozmiaru.

Systemy do personalizacji i automatyzacji mailingów to rozwiązania istniejące już jakiś czas na rynku, choć wciąż wykorzystywane dużo rzadziej niż mogłoby się wydawać. Personalizacja może mieć różne postacie od prostych rozwiązań, które umieszczają imię adresata w treści, aż po rozwiązania automatycznie dostosowujące treść maila na podstawie zachowania na stronie, klikanych linków czy historii zakupów. Nawet najmniej zaawansowane mechanizmy potrafią jednak zwiększyć kilkukrotnie efektywność kampanii.

Dynamiczna modyfikacja zawartości strony w oparciu o historię interakcji konsumenta, działa analogicznie do personalizacji mailingów i wysyłek lead nurturing z tym, że nie potrzebujemy nawet adresu email, żeby dostarczyć mu treści dopasowane do jego oczekiwań. Przykład: jeśli ktoś odwiedził Twoją stronę już wcześniej i oglądał konkretne produkty, czemu nie wyświetlić mu ich na stronie głównej, pokazując, że wiemy kim jest. Minusem jest to, że do prowadzenia komunikacji konsument musi być na naszej stronie.

Push notifications w przeglądarce / telefonie Nowoczesna technologia marketingu bezpośredniego dzięki uzyskaniu zgody na pokazywanie powiadomień w przeglądarce umożliwia stosowanie nowego rodzaju kontaktu z klientem.

  • Ciągły dostęp do klienta – powiadomienia push na desktopie i telefonie nawet jeśli nie są obecni na stronie i bez konieczności posiadania aplikacji mobilnej,
  • olbrzymi zasięg – 61-77% użytkowników posiada przeglądarki obsługujące powiadomienia push,
  • możliwość komunikacji z klientem bez konieczności pobierania danych osobowych i łatwa możliwość anulowania subskrypcji zwiększa szansę na pozyskanie kontaktu,
  • pewność i szybkość dostarczenia wiadomości,
  • 30x (5x-10x) większy click rate niż email.

Boty w Facebook Messenger powstały jako narzędzie dostępne dla marketerów w odpowiedzi na rosnące wykorzystanie komunikatorów przez dzisiejszego konsumenta. Aplikacja służąca do tej pory jako metoda szybkiej rozmowy ze znajomymi, może też być wykorzystywana jako sposób komunikacji z marką, obsługi klienta, a nawet mechanizm sprzedażowy. Co najciekawsze wszystko to może mieć miejsce w pełni automatycznie z minimalnym lub czasami zerowym udziałem czynnika ludzkiego. Dodatkowo jest to efektywny kanał dotarcia z treściami i komunikatami marketingowymi. Przykład prostego, ale aktywnego bota można zobaczyć choćby tutaj – https://www.messenger.com/t/cnn.

Marketing Automation to narzędzia, które w większym lub mniejszym zakresie kompilują powyższe funkcjonalności. Niebagatelną zaletą jest posiadanie kompletu informacji w jednym systemie, co umożliwia analizę i budowanie relacji w zautomatyzowany i optymalny sposób. Możliwości tego typu systemów są zwykle wprost proporcjonalne do trudności we wdrożeniu i bieżącej obsłudze, ale efekty wdrożenia tej technologii z nawiązką rekompensują koszty implementacji.

To zaledwie cześć możliwości jakie dzisiejszemu marketerowi oferuje technologia. W przyszłości z pewnością rozwiniemy jeszcze ten temat, jeśli więc chcecie być na bieżąco, polecam śledzić nasz blog.

 

Technologia w marketingu