Jak skutecznie komunikować się w mediach społecznościowych?

Femvertising – dlaczego warto budować komunikację w oparciu o content, który trafia do kobiet?
30 maja 2018
Target – mobile, czyli dlaczego reklamy na mobile’u są tak skuteczne?
22 czerwca 2018

Według danych z początku 2018 roku, z mediów społecznościowych korzysta w Polsce przeszło 90% Internautów.  Ponad 70% z nich używa social mediów do utrzymywania kontaktów prywatnych, a blisko 60%, traktuje je jako narzędzie do poszukiwania informacji i newsów.  Również na temat konkretnych marek.

Chyba nie będzie przesadą stwierdzenie, że media społecznościowe powoli przejmują rolę wyszukiwarek internetowych. Pokusilibyśmy się nawet o tezę, że mają nad nimi sporą przewagę. Dlaczego? Ponieważ oprócz standardowych informacji na temat marki, pokazują nam w jaki sposób dba ona o swój wizerunek oraz relacje z klientami.

Aby to ocenić, wystarczy krótka analiza profilu danej marki ze szczególnym uwzględnieniem sposobu w jaki komunikuje się ona z użytkownikami serwisu. Wbrew pozorom, komunikacja w mediach społecznościowych nie jest łatwym zadaniem. Nie każda firma wie, że – aby prowadzić ją skutecznie – należy stosować się do kilku zasad. Jakich? Poniżej znajdziesz przegląd kilku z nich.

#1 Ustal cel komunikacji

Z jednej strony oczywiste, z drugiej nie dla każdego. Tymczasem ustalenie celu to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji. Aby go określić, musisz odpowiedzieć sobie na konkretne pytania: Do czego dążymy? Co chcemy osiągnąć? Czemu ma służyć nasza komunikacja?

Dopiero jasne sformułowanie celu pozwala na dobór odpowiednich narzędzi do jego realizacji – mowa m.in. o języku komunikacji, rodzaju treści i stylu, w jakim będziemy się komunikować z naszymi odbiorcami. Bez tego niemożliwe jest także stworzenie planu, co stanowi kolejny istotny element skutecznej komunikacji. Spójne, przemyślane działania, to działania wiarygodne – a to właśnie wiarygodność jest jednym z czynników, przez pryzmat których ocenia się najczęściej wartość danej marki.

#2 Poznaj swojego odbiorcę

Ale zanim go poznasz, uświadom sobie, że w ogóle jest. Wiele marek o tym zapomina, tworząc komunikaty niezrozumiałe dla grupy docelowej produktu, który oferuje. Tymczasem odpowiednio dopasowany język to przecież sprawa kluczowa. Zorientuj się, jakie są możliwości Twojego odbiorcy, ale jednocześnie nie bój się go edukować. Twórz treści wysokiej jakości, nie zapominając, że mogą zostać zweryfikowane. Niech będą to treści angażujące! Dlaczego to takie ważne?

Zaangażowany odbiorca to taki, którego łatwiej poznać i z którym można się zaprzyjaźnić. Zainteresowany Twoją marką musi czuć, że go szanujesz, że troszczysz się o jego prośby i że się nim interesujesz. Zadawaj mu pytania i nie bój się okazywać emocji (oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku). Dziel się swoją wiedzą i bądź otwarty na wiedzę innych.  

#3 Pamiętaj o poprawności językowej

Kojarzysz powiedzenie “Jak Cię widzą, tak Cię piszą”? W przypadku komunikacji w mediach społecznościowych można je śmiało zamienić na “Jak Cię czytają, tak Cię widzą”. Chcielibyśmy napisać, że poprawne używanie języka ojczystego to norma, jednak wbrew temu jak istotna jest to zasada, bywa różnie.

Wiele marek zaniedbuje tę kwestię, nie stosując się w swoich komunikatach do reguł panujących języku polskim. W sieci aż roi się od treści zawierających błędy stylistyczne, interpunkcyjne, czy słownikowe. Marki nie dbają o to, by wprowadzać do swoich komunikatów określony porządek pojęciowy. Często piszą skrótami, nie zwracając uwagi na szczegóły. Czym w ten sposób ryzykują? Przede wszystkim utratą szacunku oraz uwagi odbiorcy. Marka, która nie dba o poprawność językową swoich komunikatów może być też uważana za mało wiarygodną i nieprofesjonalną.

#4  Czuwaj

Komunikację w sieci możemy podzielić na asynchroniczną i synchroniczną. O ile w przypadku tej pierwszej, interakcja między marką a klientem rozłożona jest w czasie (np. e-mail), o tyle w drugiej, możemy mieć do czynienia z reakcją natychmiastową (posty, chat, etc.). Marka musi być na to gotowa.  – odbiorca nie może czekać godzinami na to, aż ktoś mu odpowie albo rozwieje jego wątpliwości. Opóźniona reakcja firmy często działa na jej niekorzyść i psuje wizerunek.

Pamiętaj też, że Twój komunikat może spotkać się z negatywnym odbiorem – umiejętność radzenia sobie z kryzysem jest w takiej sytuacji niezbędna.

#5 Bądź autentyczny

Podobno kreowanie idealnej rzeczywistości w mediach to coś jak połączenie demagogii i manipulacji – trudno się z tym nie zgodzić. Ludzie cenią sobie autentyczność – staraj się więc, by komunikaty Twojej marki były szczere i miały odzwierciedlenie w rzeczywistości.

I na koniec, jeszcze jedna nie tyle zasada, ile wskazówka. Świat to jeden wielki zbiór treści. Człowiek bezustannie narażony jest na kontakt z nowymi informacjami – nawet, jeśli czuje ich przesyt. W natłoku komunikatów jakie kieruje do nas rzeczywistość, wyróżniają się te krótkie, ale treściwe. Proste, ale wysokiej jakości. Autentyczne i takie, za którymi stoi nie tyle sama marka, ile człowiek. Ktoś kto wysłucha, odpowie na pytania, doradzi i rozwieje wątpliwości.

Jeśli chcesz, by komunikacja Twojej marki była skuteczna, zrób wszystko, aby można ją było opisać właśnie tymi epitetami. Trzymamy za Ciebie kciuki!

Jak skutecznie komunikować się w mediach społecznościowych?