Gotowe platformy czy dedykowane rozwiązanie? Jak podejmować decyzję o wdrożeniu chatbota?

Dlaczego warto korzystać z chatbotów w komunikacji marki?
12 września 2018
ssl
SSL – o co tyle szumu i czy naprawdę jest mi to potrzebne?
5 kwietnia 2019

Chatboty, czyli programy komputerowe przeznaczone do natychmiastowej komunikacji z klientami, są obecnie niezwykle popularne. Jeśli podjąłeś już decyzję, o wykorzystaniu chatbotów do obsługi swoich użytkowników, zapewne stoisz przed dylematem: wybrać dedykowane rozwiązanie czy gotową platformę? Jak zwykle w takim przypadku nie ma uniwersalnej odpowiedzi, gdyż zależy to od różnych czynników. Które zatem rozwiązanie będzie lepsze?

Gotowe platformy

Wykorzystanie gotowej platformy do stworzenia chatbota to przede wszystkim niedrogie rozwiązanie, na które mogą sobie pozwolić nawet marki z niewielkim budżetem. Dzięki takim kreatorom botów jak Chatfuel, MotionAI, ManyChat, czy Chatbotize, szybko i niewielkim nakładem sił stworzysz chatbota, który będzie gotowy do pracy z twoimi klientami.

Takie rozwiązanie jest szczególne polecane markom, które dopiero rozpoczynają przygodę z chatbotami i chcą poeksperymentować z botami oraz przetestować ich możliwości. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim fakt, że musisz w tym celu posiadać umiejętności programowania, a kreatory chatbotów poprowadzą Cię przez cały proces krok po kroku.

bot

Warto jednak pamiętać, że w przypadku gotowych platform możesz liczyć na pomoc techniczną w bardzo ograniczonym zakresie, a w razie większych problemów najprawdopodobniej pozostaniesz pozostawiony sam sobie.

Dedykowane rozwiązanie

Gotowa platforma czy kreatory chatbotów nie sprawdzą się jednak, jeśli zależy Ci na unikalnej mechanice bota lub dedykowanej integracji z istniejącymi systemami informatycznymi. W takim przypadku najlepiej będzie skorzystać z pomocy developerów, którzy będą w stanie stworzyć chatbota skrojonego pod Twoje potrzeby.

Opracowanie takiego chatbota z pewnością będzie bardziej czasochłonne, ale będziesz miał pewność, że rozwiązanie to w pełni spełni oczekiwania twoich klientów i faktycznie będzie w stanie im pomóc. Poza tym jedną z najważniejszych zalet dedykowanych rozwiązań jest opieka i wsparcie techniczne na profesjonalnym poziomie.

Takie rozwiązanie będzie z pewnością droższe od gotowych platform, choć nie oznacza to, że wydasz na nie fortunę. Szczególnie jeśli chatbota nie trzeba będzie tworzyć całkowicie od podstaw.

To czy zdecydujesz się na gotową platformę, czy dedykowane rozwiązanie, zależy tak naprawdę od tego, czego oczekujesz od chatbota. Jeśli dopiero rozważasz jego wykorzystanie z komunikacji z klientami, a do tego masz niewielki budżet, lepiej będzie postawić na to pierwsze rozwiązanie. Z drugiej strony, jeśli masz konkretny pomysł na chatbota, a do tego musi być on zintegrowany z innymi systemami, wybierz dedykowane rozwiązanie oferowane przez profesjonalnych developerów.

Jest też trzecia droga – jeśli nie masz czasu by uczyć się obsługi gotowych platform, ale jednocześnie Twój bot jest na tyle prostym rozwiązaniem, że nie chcesz go opracowywać we współpracy z programistami, zawsze możesz zlecić zrobienie chatbota na platformie wraz ze szkoleniem z jego obsługi.

Gotowe platformy czy dedykowane rozwiązanie? Jak podejmować decyzję o wdrożeniu chatbota?