Persona – filar contentu

blogerzy
Korzyści współpracy z Blaber Media – projekty barterowe i komercyjne
23 kwietnia 2019
publiczność, audience, sala wykładowa
O kim jest content marketing – i o co tak NAPRAWDĘ w nim chodzi?
23 kwietnia 2019

Kiedy już wiesz, że treść ma być wartościowa i istotna dla klienta, rozumiesz, że należy przyjąć właśnie jego perspektywę przy tworzeniu strategii marketingowej. Persona stanowi połączenie danych i domysłów. Pomaga wyobrazić sobie grupę odbiorców jako konkretną osobę – mając taką reprezentację, czy częściej – kilka takich reprezentacji, wiesz do kogo mówisz i możesz mądrzej zaplanować sam komunikat.

Na tworzenie właściwej persony warto przeznaczyć czas. Jeśli grupa Twoich odbiorców jest szeroka, może się okazać, że potrzebne będzie zdefiniowanie kilku typów osobowości.

Ile profili osobowości musisz stworzyć? Najlepiej przygotować od dwóch do pięciu, które faktycznie będą reprezentować różne grupy Twoich odbiorców. Ważne, by wykonać tę pracę sumiennie. Jeśli bowiem niestarannie przygotujesz swoje persony, Twój przekaz nie trafi do tych, do których powinien.

Użyj szablonu

Do przygotowania persony można zastosować szablon, dzięki któremu uzyskamy więcej przydatnych informacji. Wszystkie mają pomóc w wyobrażeniu sobie rzeczywistej osoby. Dowiedz się kim jest ta osoba, co ceni, a czego nie lubi. Poniżej kilka pytań, które powinieneś przemyśleć w pierwszej kolejności:

  • Jak się nazywa?
  • Gdzie pracuje? Jak duża jest firma? W jakiej branży działa?
  • Jakie zajmuje stanowisko?

Potem warto omówić kwestie demograficzne, które pozwolą odpowiedzieć na pytania o:

  • wiek;
  • płeć;
  • wynagrodzenie / dochód gospodarstwa domowego;
  • miejsce zamieszkania (miasto, wieś);
  • odebraną edukację;
  • rodzinę;
  • cele i wyzwania.

Mając przemyślane powyższe informacje, można przejść do zastanowienia się o główny cel odbiorcy oraz ewentualne cele poboczne. Zadaj sobie pytania o wartości i obawy swojego odbiorcy. Zobaczysz niebawem jak postać w Twojej głowie nabiera ludzkich cech. Kluczowe pytania z tych obszarów:

  • Jaki jest kluczowy cel odbiorcy?
  • Jak pomagam ten cel osiągnąć?
  • Jaki jest główny problem?
  • Jak rozwiązuję ten problem?
  • Jakie są podstawowe wartości?
  • Jak wygląda proces zakupowy u tej osoby?
  • Jaką wiadomość chcę przekazać?

Pobierz i wypełnij szablon, dzięki któremu łatwo uporządkujesz informacje o swoim odbiorcy

Dane i domysły

Po takich ogólnikach, przejdź do pytań, które pozwolą Ci naprawdę tchnąć życie w Twoją personę. Dowiedz się jakie ma hobby, co lubi, jak odbiera komunikaty, co czyta, po jakich miejscach w  sieci się porusza.

Skąd masz to wszystko wiedzieć? Jak już wspominaliśmy, persona jest połączeniem danych i domysłów. Jak zdobywać dane i czynić swoje domysły bardziej precyzyjnymi?

Zacznij od sprawdzenia analiz swojej strony internetowej. Możesz tam dowiedzieć się skąd pochodzą obiorcy oraz jakie słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarkę, by do Ciebie trafić. A także – jaki czas spędzają na Twojej stronie. Sprawdzaj statystyki również w mediach społecznościowych. Zaangażuj swój zespół, może się okazać, że dopiero skrzyżowanie spojrzeń z różnej perspektywy, pozwoli zobaczyć odbiorcę z krwi i kości.

Zadawaj też pytania swoim potencjalnym klientom. Ankiety, wywiady, pytanie ich o zdanie – ludzie chętnie opowiedzą Ci o sobie. Pod jednym warunkiem – korzystaj z wiedzy, którą dzięki nim zdobywasz. Pokaż poprzez swoje działania, że liczysz się z ich zdaniem i wyciągasz wnioski.

Do stworzenia idealnej – lub wystarczająco dobrej – persony potrzebujesz danych. Zdobywaj je i rzetelnie analizuj. Następnie wykaż się empatią, by wzbogać szkic odbiorcy o informacje osobiste. Pamiętaj, że każdy z nas patrzy na świat przez pryzmat własnych przekonań i doświadczeń, dlatego warto zaprosić do burzy mózgów cały zespół i wspólnie stworzyć kompletne i wartościowe profile odbiorców Twojej marki.

Stworzenie profili swoich odbiorców to pierwszy krok do zbudowania strategii działań marketingowych. Chętnie Ci pomożemy – napisz do nas!

Persona – filar contentu

persona, buyer persona, profil odbiorcy